logolhdn
Portal Rasmi
Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia
Utama / Prosiding Resolusi Pertikaian (PRP)

PROSIDING RESOLUSI PERTIKAIAN (PRP)

1.
Sesi PRP boleh diadakan atas permintaan Pembayar Cukai atau mengikut keperluan Jabatan Resolusi Pertikaian atau Pejabat Pengarah Negeri. Proses ini berkesan sebagai medium untuk menyemak dan menyelesaikan kes sebelum Borang Q dikemukakan kepada Pesuruhjaya Khas Cukai Pendapatan (PKCP).
2.
PRP dapat menjimatkan kos dan masa Pembayar Cukai dan LHDNM serta merupakan satu platform yang efektif untuk mewujudkan engagement antara LHDNM dengan Pembayar Cukai.
3.
Sekiranya pembayar cukai ingin memohon mengadakan PRP, pembayar cukai perlu mengenal pasti Borang Q tersebut sama ada dikendalikan di peringkat Jabatan Resolusi Pertikaian atau Pejabat Pengarah Negeri. Permohonan boleh dimajukan ke Jabatan Resolusi Pertikaian atau Pejabat Pengarah Negeri yang mengendalikan rayuan tersebut.
Bagi penjelasan yang lebih lanjut berkaitan PRP, sila rujuk kepada Garis Panduan PRP.
Bagi penjelasan yang lebih lanjut berkaitan rayuan ke atas taksiran cukai yang dibangkitkan, sila rujuk kepada Ketetapan Umum No.12/2017.

Di lawati : 2,317
Kemaskini : : 2020-08-14 15:45:13

.Ibu Pejabat Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia, Menara Hasil, Persiaran Rimba Permai, Cyber 8, 63000 Cyberjaya Selangor. .

204 jata mof msc anm kastam bnm lada spr
Tarikh Kemaskini : 25 Sept 2020
Pengunjung : MALAYSIA Flag 23 Online : 23
Paparan terbaik menggunakan pelayar Chrome,Internet Explorer(Versi Terkini) atau Mozilla Firefox dengan resolusi skrin 1280x800. Hak Cipta Terpelihara 2015 © LHDNM
PENAFIAN : Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam laman ini.
Pengguna Hari Ini: 7,162
Jumlah Pengguna Bulan : ( 09 / 2020 ) 1,628,033
Jumlah Pengguna Tahun : ( 2020 ) 19,705,365
Jumlah Keseluruhan Pengguna : 244,874,968
Jumlah Pengguna Bulan :( 08 / 2020 ) 1,776,919
Jumlah Pengguna Tahun : ( 2019 ) 27,411,904